438. GREIDER – Come up and see me MAKE ME SMILE! (Häng med på allsång så får ni mer Alliansen sen!)

SteveHarley.jpg

Om Dan Greider

Tjena...greiderbloggen.wordpress.com...där ses vi. Visa alla inlägg av Dan Greider

8 responses to “438. GREIDER – Come up and see me MAKE ME SMILE! (Häng med på allsång så får ni mer Alliansen sen!)

  • Eva

    Aldrig hört förut, tror jag. Söta pojkar. Gillar låten! Gäller att hålla tungan rätt i munnen så inte tuggummit trillar ut – i direktsändning. Är den hundra år eller ny, det kan jag inte avgöra.

  • Dan Greider

    Inspelnnigen från 1975. Lyssnade mycket på dem då (dock inte just denna låten mer de tyngre). Sen försvann de för mig. Är helt NYfascinerad av sångaren Steve Harley – ett geni som aldrig riktigt blommat ut. Ett visst mått underbar galenskap.Tuggar tuggummi som en gud. Blandar hittar med enorma verk som Sebastian eller Death Trip. Genialiteten och galenskapen! Jag kan följa hans karriär – och skiftande utseende! – på YouTube.Har också gjort riktigt usla låtar. Kroppsspråket! Texterna! Virgina Woolfinspirerad.Såååå bra!Fick jag med allt?

  • Eva

    Nu blev jag riktigt nyfiken, och ska lyssna mer. Kunde inte riktigt få kläm på bandet, musiken, sångaren efter det att jag sett/lyssnat på Make me smile – kanske just på grund av måttet ”galenskap”.

    • Dan Greider

      Gå till YouTube och lyssna på Sebastian från 1973. Skivversionen. Jag har den i ett tidigare inlägg här men live och från -84 eller nåt. Och det är underbart att se honom! Men kanske dock att 73 är bättre. Orkar du – lyssna på Deathtrip. En 10 minuter lång dödstripp med svindlande övergångar!Han tillbringade fyra år på sjukhus som barn. Polio. Inte för att jag vet hur det påverkar en människa? Tjo!Dan som är nyfrälst! Steve Harley & Cockney Rebel!

  • Dan Greider

    Förresten!Bara tystnaden mellan några av verserna och refrängen (typ) som är NÅGOT FÖR LÅNG är…fantastisk – lyssna på tystnaden! Hur vågar han?Tjshhhhhhhhhooooooo………………..

  • Eva

    Dan, jag gillar att se Steve Harley när han framför Tumbling Down och Sebastian. Han har ett uttrycksfullt ansikte, han tar i – det gillar jag ( även i Make me smile). Framträdandet spelades in samma år som yngste sonen föddes. Jag ska visa honom det, jag tror han gillar låten, och frissorna.När jag lyssnade på Sebastian, blev jag också varse en animerad kortfilm med namnet Sebastian´s Voodo, av Joaquin Baldwin. Se den!

  • Dan Greider

    Jag vill ha den rocken och den hatten!

  • Eva

    Du är en man med god smak, Dan. Jag tycker han är skitsnygg i sin utstyrsel. Du har väckt mitt intresse eller snarare en fascination. Nu lyssnar jag på gruppen på Spotify. Har hittat texter till en del av låtarna så jag kan hänga med hyfsat (har svårt för det annars).

Vad tycker DU?

